Reis naar de basis van het Bewustzijn

FORUM

FORUM

aankondiging op 25 juli 2018

Toen ik op het afscheidssymposium van mijn werk in december 2011 vertelde dat ik een boek ging schrijven over bewustzijn heb ik niet kunnen bevroeden wat dat allemaal inhield. Natuurlijk had ik een inhoudsopgave gemaakt, maar die van het uiteindelijke boek is in meerdere opzichten anders. Het schrijven bleek samen te gaan met het lezen van een veelheid aan literatuur. Alles begon met “Consciousness – An Introduction” van Susan Blackmore en “Het Breinboek” van Rita Carter. Daarna volgden vele tientallen andere boeken en honderden wetenschappelijke artikelen. Na een moeizame aanloopperiode begon na ongeveer een jaar het boek zichzelf te schrijven. Het werd een reis naar de basis van het bewustzijn. Ik dacht oorspronkelijk drie jaar nodig te hebben, maar het werden er uiteindelijk ruim zes.

Na iets meer dan vier jaar lag er een eerste versie, die door een vijftal geschikte mensen is gelezen. De reacties varieerden van enthousiasme over de inhoud tot serieuze kritiek op de leesbaarheid. Daarmee begon de tweede fase met accent op het verbeteren van die leesbaarheid. Een van de manieren was het aanbrengen van meer structuur en verbinding tussen de hoofdstukken. Een andere het weglaten van niet essentiële onderdelen van het boek, ofwel “killing your darlings”. Daarmee verdween een heel mooi hoofdstuk over de eigenschappen van water en een over depressiviteit uit het boek.

De tweede, veel beter leesbare, versie van het boek was ongeveer een jaar later klaar en werd aangeboden aan een groot aantal uitgeverijen. Naast een groot aantal nietszeggende afzeggingen gaven een aantal me feedback. Kort samengevat vonden ze het boek de moeite waard maar het uitgeven ervan economisch niet interessant.

Toen kwam de derde fase. Herfst 2017 besloot ik het boek in eigen beheer uit te geven. Het begon met het aanvragen van de copyrights voor ongeveer 100 figuren en het maken van deze website. Eind 2017 kwamen er een editor en vormgever aan boord. Toen ging het snel. Onder invloed van de editor werd de structuur van het boek nogmaals verbeterd. De vormgever ontwierp het binnenwerk van het boek en de mooie omslag. Op dit moment wordt het boek gedrukt.

Ondertussen heb ik mijn eigen uitgeverij “Pietdekorteboek” opgericht en me aangesloten bij de uitgeverscluster “De vrije Uitgeverij”. Zo komt het boek bij de boekhandel en kan o.a. besteld worden op mijn website of bij bol.com. Er wordt nu gewerkt aan een marketingplan voor de uitgave van het boek begin september.

Sluit Menu